Följ Öresundskraft

Fjärrvärmepriset för privatkunder stilla för tredje året i rad

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2018 11:15 CEST

Tre år i rad med oförändrat fjärrvärmepris för Öresundskrafts privatkunder i Helsingborg, Ängelholm och Vejbystrand.  Det är resultatet av dialogen om 2019 års fjärrvärmepris.

För sjunde året i rad har Öresundskraft fört en prisdialog med sina fjärrvärmekunder. Under våren har möten hållits med småhusägare, inklusive Villaägarna i Helsingborg och Ängelholm, i syfte att få ett rimligt och förutsägbart pris på fjärrvärmen.

För 2019 blir det alltså inga prisförändringar, medan indikationen för 2020 är högst 1 procents höjning för privatkunder. Även för 2021 har en prisindikation lämnats, i syfte att förenkla budgeteringen av framtida utgifter.

Prisdialogen omfattar 1,7 miljoner hushåll i Sverige och är en utveckling av det samarbete som Riksbyggen, SABO och Svensk fjärrvärme lanserade 2011.

– Vi redogör för vår syn på bränslepriser, underhållskostnader, räntebedömningar och annat som påverkar kostnaderna. Sedan redovisar kunderna sin syn på underlaget och sina förutsättningar och utmaningar. Baserat på den dialogen kan vi lägga prisförslag som är rimliga och som inte blir någon överraskning. Det berättar Anders Lindgren, Öresundskrafts försäljningschef.

– Energikostnaden i en villa är betydande för en normalinkomsttagare. Därför är vi angelägna om att tillsammans med Öresundskraft värna om pristrygghet och prisstabilitet för fjärrvärme. Prisdialogen är ett utmärkt instrument för det, säger Kenneth Lantz, ordförande för Villaägarna i Helsingborg.

Läs mer om prisdialogen på prisdialogen.se och på Öresundskrafts hemsida.

Mer information:
Anders Lindgren, försäljningschef, Öresundskraft, tel. 070-000 38 44
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, tel. 070-418 34 35

Öresundskraft ägs av Helsingborgs stad och ser till att 125 000 kunder i nordvästra Skåne får bra energi varje dag - alltifrån fjärrvärme, elektricitet och fjärrkyla till gas, bredband, stadshubb för Internet of Things och servicetjänster. Vi gör allt - och ger allt - för att våra kunder ska få en enkel och behaglig energitillvaro. Det gör vi bland annat genom att ta vara på planetens resurser på bästa sätt. Allt i samklang med vår vision "Energi för en bättre värld. Kraft för regionen". Eller som vi brukar säga: Bra energi. Det är vad vi ger och gör. http://oresundskraft.se

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy