Följ Öresundskraft

Framgångar och utmaningar i Öresundskrafts hållbarhetsarbete 2017

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2018 08:30 CET

Öresundskraft har publicerat sin hållbarhetsredovisning för 2017.

Hållbarhetsåret 2017 präglades av tekniska framgångar och nya insikter. Miljöpris för fjärrkylan, landets första stadshubb för en smart och hållbar stad, kartlagd markförorening och mycket mer. Det är exempel på sådant tas upp i Öresundskrafts andra hållbarhetsredovisning.

Öresundskrafts färska hållbarhetsredovisning för 2017 innehåller många exempel på framgångsrikt arbete med att minska både den egna och det omgivande samhällets miljöpåverkan.

– Det är väldigt roligt att kunna sammanställa och visa upp det positiva som händer, för det är onekligen en hel del, säger Cecilia Andersson, hållbarhetsstrateg på Öresundskraft.

– Samtidigt är hållbarhetsredovisningen en del i vår strävan att vara transparenta och därför är det lika viktigt att visa var vi har våra utmaningar framöver. Vi har tuffa mål att jobba med och det tuffaste är att det 2035 inte ska finnas någon fossil plast i Helsingborgs restavfall, vilket vi självklart ska vara med och lösa.

Hållbarhetsredovisningen innehåller många siffror och för att göra dem begripliga och relevanta finns det också många jämförelser.

– Till exempel gjorde vi sju energikartläggningar och en belysningskartläggning hos företag under förra året. Det är uppdrag vi åtar oss för att visa hur mycket energi de kan spara. Företagens samlade sparpotential är nästan 3 GWh och det räcker till 13 360 körningar Helsingborg–Stockholm tur och retur med elbil, säger Cecilia Andersson.

Ett annat exempel gäller så kallat brännskrot, alltså metall i askan från energiåtervinningen. I fjol kunde 2 162 ton brännskrot återvinnas från Filbornaverket – en mängd som motsvarar metallinnehållet i 1 880 bilar.

Öresundskraft arbetar målmedvetet och innovativt för att skapa den smarta staden. Ett exempel är landets första öppna stadshubb, som Öresundskraft designade och tog i drift under 2017. Det är en trådlös infrastruktur för ”Internet of Things” – ett nätverk av samhällsnyttiga sensorer som till exempel kan varna för trasig trafikbelysning, mäta luftföroreningar eller hålla reda på hyrcyklar.

I redovisningen lyfts också social hållbarhet, med exempel på arbete med bland annat jämställdhet, integration, affärsetik och antikorruption.

– Social hållbarhet för oss handlar givetvis om våra egna medarbetare och om vår inhyrda personal – men också om hur vi påverkar samhället i stort. Det är därför vi ser vår leveranssäkerhet som en del av den sociala hållbarheten. Där är det glädjande att vi på några år har halverat antalet avbrottsminuter och ligger bland de absolut lägsta i landet, säger Cecilia Andersson.

Öresundskrafts hållbarhetsredovisning för 2017 motsvarar den hållbarhetsrapport som krävs enligt årsredovisningslagen och finns publicerad på hemsidan.

Mer information:
Cecilia Andersson, hållbarhetsstrateg, Öresundskraft, tel. 070-090 63 56
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, tel. 070-418 34 35

Öresundskraft ägs av Helsingborgs stad och ser till att 260 000 kunder i nordvästra Skåne får bra energi varje dag - alltifrån fjärrvärme, elektricitet och fjärrkyla till gas, bredband, stadshubb för Internet of Things och servicetjänster. Vi gör allt - och ger allt - för att våra kunder ska få en enkel och behaglig energitillvaro. Det gör vi bland annat genom att ta vara på planetens resurser på bästa sätt. Allt i samklang med vår vision "Energi för en bättre värld. Kraft för regionen". Eller som vi brukar säga: Bra energi. Det är vad vi ger och gör. http://oresundskraft.se

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera