Följ Öresundskraft

Hon är en av åtta riksexperter

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2016 10:00 CEST

Kajsa Lilius, Öresundskraft.

Kajsa Lilius på Öresundskraft har utsetts till expert på digital omställning av Svenska Kraftnät, SVK. Detta inom SVK:s arbete med en tjänstehubb som ska göra det enklare för Sveriges elkunder.

Svenska Kraftnät fick förra året regeringens uppdrag att utveckla och driva en central informationshanteringsmodell på den svenska elmarknaden. Syftet är göra det enklare för landets elkunder. På sikt ska en kund endast behöva ha kontakt med sin elhandlare och få allt samlat på en enda faktura. Med bättre överblick och förståelse ska kunderna lättare kunna påverka sin förbrukning, minska sina kostnader och bidra till att klimat- och energimålen nås.

Och det är här Kajsa Lilius och hennes expertkollegor på SVK kommer in. Förändringen förutsätter ett smidigt informationsutbyte mellan elmarknadens aktörer. Utbytet ska ske genom en central så kallad tjänstehubb där information om kundens elanvändning, avtalsform, säkringsnivå, anläggningsnummer och mycket annat finns lagrad.

– Det är den största förändringen av elmarknaden sedan avregleringen 1996, säger Kajsa Lilius. Information från miljontals elhandelskunder och deras anläggningar ska kombineras med nätföretagens uppgifter – och via sin elhandlare ska varje kund ska ha tillgång till sina egna data. Min roll handlar om den digitala omställningen - att den lösning vi skapar blir så framtidssäker som möjligt ur ett IT-perspektiv.

Kajsa Lilius räds inte utmaningen. Hon har lång erfarenhet av IT-relaterade förändringsprojekt hos Logica, Tieto, American Express, IKEA och E.On, ofta med fokus på komplexa försäljningsprocesser.

– Jag brinner för hur den digitala ekonomin, sakernas internet och ny teknologi kan skapa nya affärsmodeller, generera tillväxt och stärka kundrelationen – precis vad arbetet i SVK handlar om!


Mer information:
Kajsa Lilius, huvudprojektledare, Öresundskraft, tel. 070-000 37 61
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, tel. 070-418 34 35.

Öresundskraft. Vi ägs av Helsingborgs stad och ser till att 260 000 kunder i nordvästra Skåne får bra energi varje dag - alltifrån fjärrvärme, elektricitet och fjärrkyla till gas, bredband och servicetjänster. Vi gör allt - och ger allt - för att våra kunder ska få en enkel och behaglig energitillvaro. Det gör vi bland annat genom att ta vara på planetens resurser på bästa sätt. Allt i samklang med vår vision "Energi för en bättre värld. Kraft för regionen". Eller som vi brukar säga: Bra energi. Det är vad vi ger och gör. http://www.oresundskraft.se.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.