Följ Öresundskraft

Laddade deltagare i Oresund Electric Car Rally

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2013 09:05 CEST

Den 1-2 juni arrangeras Oresund Electric Car Rally, en av Europas största elbilstävlingar. I startfältet återfinns spännande bilar och laddade förare. 
Alla säger de samma sak: det är viktigt att visa upp elbilens möjligheter.  Och att konkurrenterna får passa sig…

–Sträckan är 85 kilometer på både den danska och svenska sidan. Det är något längre än förra året och speglar det faktum att bilarna utvecklas och blir effektivare.

Det sade tävlingsledare Per Lundgren vid rallyledningens pressträff under onsdagen vid snabbladdningsstationen på OKQ8 i Glumslöv.

–Rallyt har deltagare från hela Danmark och Sverige. Vi har lagt banan för att bjuda maximalt på den vackra danska bokskogen och de skånska vyerna. Det ger en extra dimension till rallyt!

Utmanande språkrör
En av de mer namnkunniga deltagarna i rallyt är Åsa Romson. Att hon är språkrör för Miljöpartiet de gröna är väl känt. Mindre känd är hennes doktorsgrad i Miljörätt vid Stockholms Universitet. Hon var politiskt drivande i Stockholm Stad för trängselskatter och tog körkort som 18-åring. Även om hon aldrig ägt en egen bil, så har hon tillgång till bil som medlem i en miljöbilspool.

–Det ska bli väldigt intressant och roligt att köra klokt med elbil. Jag tror det kommer bli mycket fart och fläkt med en mjuk pedal.

–Det är bra att visa upp elbilen som en modern bilmodell som kommer att utmana bensin- och dieselmotorerna framöver.

Segersugen elbilsräv
Elbilsräven Mattias Goldmann från Gröna Bilister deltar i en Nissan Leaf och har en alldeles egen hemlighet för att vinna.

–2011 körde vi mixed dubbel och vann. Förra året var vi två killar och kom 6:a. I år kör vi mixed dubbel igen så nu siktar vi på vinst!

Direkt efter rallyt ger sig Mattias Goldmann av på Elbilsrekordet och kör ända till Haparanda i elbil.

–Jag vill oerhört gärna ha en vinst i ryggen - fast pokalen är så stor att den begränsar räckvidden!

Ärrad veteran
Sannolikt har inget annat par i OECR 2013 kört så många elbilsmil som Hjalte Tin och Nina Rasmussen.  Det danska paret var först i världen med att köra elbil jorden runt, ett äventyr som tog 317 dagar. Man passerade genom 14 länder och en öken, en sträcka på 30.000 km. Och de har fortsatt köra på hemmaplan sedan de kom hem i maj 2011. Elbilen har nu gått 60.000 km, de har alltså kört lika långt i Danmark som under jorden-runt resan. Och det är samma bil man nu tar med till rallyt.
–Det ska bli skoj och spännande! Vi är med och slår ett slag för elbilen och får träffa likasinnade. Vi ser medtävlarna mer som kollegor än konkurrenter.

–Fast det är klart, tillägger Hjalte Tin, vi vet hur man kommer långt på strömmen!

Erfaren upphandlare
En annan sorts elbilsveteran i rallyt är Eva Sunnerstedt från Stockholm.Eva körde sin första elbil redan 1994 och jobbar som projektledare för Elbilsupphandlingen, en upphandling av elfordon där 296 svenska organisationer deltar. Hon kör med kollegan Martina Wikström, forskarstuderande på KTH. De har inte kört rally förut.

– Rallyt är både på lek och allvar för oss, skrattar Eva Sunnerstedt. Vi kör för att visa upp elbilar för så många som möjligt. Elbilen är fantastiskt rolig att köra, det hoppas vi kunna förmedla. Dessutom kör vi för att vinna såklart!

Revanschsugen drottning
En som har rallyerfarenhet är Tina Thörner.Denna rallydrottning har kört Dakar-rallyt och vunnit tre VM för damer. OECR 2012 var första gången hon körde elbil, då slutade hon på en 22 plats.

–I år laddar jag med erfarenheterna från förra året. Då fick jag verkligen en adrenalinkick på högsta nivå när vi skulle tävla i Regularity. Jag trodde aldrig att ett elbilsrally skulle fylla den kvoten i mitt blod. Idag vet jag bättre och jag längtar att få köra - och ta mig högre upp i resultatlistan!

Taggad fjolårsvinnare
En annan riktigt taggad tävlande är förra årets vinnare Clarinda Nilsson. Då körde hon tillsammans med sin syster Theresa vars plats i år tas av Olivia Allgurén.

–Jag är taggad till tusen och ser verkligen fram emot rallyt, säger Clarinda med eftertryck. Hade vi tur förra året - eller var det skicklighet?!

Oavsett vilket så lämnar Clarinda Nilsson inget åt slumpen. Den nya teamkompisen Olivia Allgurén ”är en riktig vinnarskalle”.  Och eftersom Olivia inte suttit i elbil förut så har teamet varit ute och testat och planerat strategin. Att packa lätt och att öva på danska vägskyltar är delar av förberedelserna. Att ha koll på konkurrenterna är en annan. Särskilt nämner hon Christian Marcus från Tesla Motors i Köpenhamn.

Fulladdad Tesla-pilot
Sagde Christian Marcus är inte den som låter handsken ligga. Han och co-piloten Julie Lysemose kom tvåa förra året och det är inget som de tänker upprepa.

–Tvåa är förste förlorare! Vi är 100 procent laddade och hoppas verkligen på att vinna i år.

Christian kör den helt nya Tesla Model S och han medger att bilens vikt kan bli en nackdel. Å andra sidan har han haft gott om tillfälle att öva.

–Jag kör varje dag. Just nu är jag i Göteborg där vi testat bilen mot en sportlimousin. Nu ska jag köra hem till Köpenhamn igen på en laddning. På lördag smäller det!

Vassa doldisar
Ett team som seglat under alla radarskärmar är Britt Carlsson Green och Patrik Lindblom. De kör en av de två bilar som Region Skåne ställer upp med. Att Britt och Patrik vann 2012 års Regularity-del av rallyt hamnade i skymundan. Men humöret inför årets rally är på topp.

– Det ska bli så kul, säger Britt Carlsson Green. Rallyt lyfter fram elbilen och visar att man kan använda den till allt möjligt. Det är ju en vanlig bil fast den går på el. Om vi tränat? Oh ja, vi har höghöjdstränat. Skämt åsido, vi ska göra vårt yttersta och se om det räcker!

Se hela startfältet här.

Om Rallyt
OECR arrangeras av elbilsprojektet E-mission, ett EU-projekt för att främja elbilsanvändningen i Öresundsområdet.
Tävlingen består av en energitävling under lördagen den 1 juni och ett regularity rally under söndagen. (Se www.oecr.org). I de städer rallyt passerar - Köpenhamn, Helsingör, Helsingborg, Landskrona och Malmö – möts man av utställningar, extra tävlingar och andra aktiviteter för tävlingsdeltagare och allmänhet.

Tider:
1 juni: Efter invigningstal klockan 10 vid Christiansborg Slotsplads i Köpenhamn går startskottet kl. 10:45. Bilarna anländer Scandlines färjeläge i Helsingör från 12:45. Efter färja till Helsingborg (Stortorget, första ankomst ca. 14:00) körs bilarna till Hamntorget för laddning.
2 juni:
Klockan 10:30 fortsätter rallyt till Landskrona för precisionskörning från 11:20. Avfärd runt 12:20 mot Västra Hamnen, Scaniabadet i Malmö där första bil anländer ca. 13:45.

 Länkar:
Rallyts hemsida:  Oresund Electric Car Rally

Rutt och tider: 
Rallyts hemsida
Deltagare: 
Rallyts hemsida
Energimätning: 
Siemens AB, Infrastructure & Cities Sector
Laddning: 
Garo AB

Kontakt:
Per Lundgren, tävlingsledare & elbilsexpert, Öresundskraft, tel. 070-418 32 14

Oresund Electric Car Rally delfinansieras av Interreg projektet E-mission. E-mission samlar en bred och slagkraftig konstellation aktörer i Öresundsregionen: Köpenhamns Kommun, Region Hovedstaden, Malmö stad, Region Skåne, Helsingborgs stad och Öresunds­kraft. Projekt E-mission verkar på olika sätt för att skapa uppmärksamhet kring och öka användandet av elbilar.

 

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.