Följ Öresundskraft

Öresundskraft tar ställning i plastfrågan

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2018 12:55 CEST

Att materialåtervinna plast är bättre än att energiåtervinna den. Därför vill Öresundskraft diskutera affärsmodeller som stöder ökad materialåtervinning med kunder, produktägare, avfallslämnare och återvinningsföretag. Foto: Öresundskraft

Inga engångsprodukter av plast. Ett tydligt producentansvar. Styrmedel högt upp i avfallstrappan. Och att fossila utsläpp från plast belastar upphandlare av avfallsbehandlingstjänster. Det är kärnan i Öresundskrafts syn på plastfrågan.

Plasten har seglat upp som en av de stora miljöfrågorna. Tack vare plastens användbarhet finns den i allt från förpackningar och kläder till leksaker, elprodukter och fordon. Men den tillverkas oftast av fossil olja, kan innehålla hälso- och miljöfarliga ämnen och orsakar nedskräpning på land och i sjöar och hav.

För fjärrvärmen är plastfrågan extra viktig. Restavfallet som går till förbränning i Filbornaverket innehåller mellan 15 och 20 viktprocent plast. Där ger den upphov till fossila utsläpp vilka belastar avfallsförbränningen i handelssystemet för utsläppsrätter.De som köper förbränningstjänsten däremot, liksom de som tillverkar eller importer plasten, går helt fria från koldioxidbelastning. Öresundskraft ansluter sig därför till Energiföretagen Sveriges ståndpunkt i plastfrågan.

– Vi behöver inte plasten - men plasten behöver oss. Så sammanfattar vd Anders Östlund företagets ståndpunkt.

– Det finns plast som inte kan eller bör materialåtervinnas av hygieniska skäl, nedsmutsning eller innehåll av miljöfarliga ämnen. När vi bränner och energiåtervinner sådan plast avgiftar vi samhället och gör en miljötjänst

– Men vi har ingen rådighet över hur plasten hamnar i restavfallet. Det är en fråga som måste lösas högre upp i avfallstrappan, innan avfallet kommer till oss. Därför blir det fel när fjärrvärmen lastas för de fossila utsläpp som plasten skapar. Det är väl känt att det både miljö- och energimässigt är bättre om plasten istället materialåtervinns. Därför vill vi tillsammans med kunder, produktägare, användare, avfallslämnare och återvinningsföretag, diskutera affärsmodeller för energiåtervinning som stöder denna princip.

Mer information:
Anders Östlund, vd, Öresundskraft, tel. 042-490 30 80.
Cecilia Andersson, hållbarhetsstrateg, Öresundskraft, tel. 070-090 63 56
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, tel. 070-418 34 35

Öresundskraft. Vi är 400 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 125 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband, stadshubb för Internet of Things samt energitjänster lever vi vår vision: ”Energi för en bättre värld. Kraft för regionen”. www.oresundskraft.se

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.