Gå direkt till innehåll
En smart box som håller koll på elnätet och som kan varna redan innan problem uppstår.
En smart box som håller koll på elnätet och som kan varna redan innan problem uppstår.

Pressmeddelande -

Data allt viktigare för Öresundskrafts framtid

Från megawatt till megabyte. Så kan framtiden för Öresundskraft enkelt sammanfattas. Bolaget är fortfarande ett energibolag men inslaget av affärer baserade på data, kommunikation och digitala lösningar växer snabbt. Och det skapar helt nya möjligheter för företaget och dess kunder.

­– Data, eller information, uppstår överallt i vår verksamhet: i våra kundkontakter, i produktionen, ute hos kunderna, i våra distributionsnät. Det vi nu bygger upp är förmågan att samla in, förädla och skapa värde av all denna information.

Det säger Lillemor Högström, chef för Öresundskrafts digitala utveckling. Hon ger flera exempel på områden där nya insikter och affärsmöjligheter uppstått tack vare data.

  • Fastighetsdata som samkörs med uppgifter om vädret, aktuellt elpris och elens CO2-avtryck för att optimera fastighetens energianvändning.
  • Smarta sensorer i fjärrvärme- och elnäten som indikerar när det är dags för underhåll, varnar för potentiella avbrott och berättar var fel uppstått.
  • Digitala modeller – tvillingar – av bostäder och stadsdelar som kan användas för att se i realtid vad som pågår och för att simulera olika händelseutvecklingar.

– Med rätt kunskap i form av data tillsammans med AI, artificiell intelligens, kommer vi på sikt att kunna optimera hela energisystemet. Det här arbetet pågår och vi har rekryterat bland annat personal med AI-kompetens, berättar Lillemor.

Ett exempel på ”datadrivna” tjänster är Energianalys där fastighetskunder kan följa upp sin fastighet och se hur olika åtgärder påverkat användningen. Tillsammans med kostnadskurvor, normalårskorrigering med mera blir det lättare att nå besparingsmål.

­– Vi levererar fortfarande energi - men nu kommer den med ett mervärde som blivit möjligt tack vare den digitala utvecklingen, avslutar Lillemor Högström.

Mer information:
Lillemor Högström, avdelningschef Digital utveckling, Öresundskraft, tel. 070-000 38 65
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, tel. 070-418 34 35

Relaterade länkar

Ämnen

Taggar

Regioner


Öresundskraft. Vi är 400 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 125 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband, stadshubb för Internet of Things samt energitjänster lever vi vår vision: ”För en bättre värld". www.oresundskraft.se

Presskontakt

Göran Skoglund

Göran Skoglund

Presskontakt Pressansvarig 042-490 34 35

Relaterat material

Energi för en bättre värld

Öresundskraft. Vi är 400 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 125 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband, stadshubb för Internet of Things samt energitjänster lever vi vår vision: ”För en bättre värld". www.oresundskraft.se

Öresundskraft
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg
Sverige