Gå direkt till innehåll
Enhetlig prismodell i Öresundskrafts fjärrvärmenät

Pressmeddelande -

Enhetlig prismodell i Öresundskrafts fjärrvärmenät

Samma prismodell, oavsett var man bor. Bra miljövärden. Modern, fjärravläst mätning. Så ser det ut i Öresundskrafts fjärrvärmenät sedan den 1 augusti 2015.

Det 1 augusti fick fjärrvärmekunderna i Ängelholm och Vejbystrand samma prismodell som sedan 2012 används i Helsingborg. Därmed råder samma modell i alla nät.

­– Priset på fjärrvärme delas upp i tre säsonger: vinter, vår/höst och sommar. Kalla vintrar när många skruvar upp värmen och vi måste elda mer, går produktionskostnaden upp. Varma sommardagar är kostnaden som lägst. Det blir alltså tillgång och efterfrågan som styr priset, berättar Helene Elwing, privatkundsansvarig för fjärrvärme hos Öresundskraft.

Fjärrvärmepriset består av en fast del och en rörlig energidel. I både Ängelholm och Vejbystrand har den fasta delen sänkts medan den rörliga energidelen delats upp på tre säsonger och kopplats till produktionskostnad och efterfrågan.

I samband med den nya prismodellen har samtliga fjärrvärmemätare bytts ut. Borta är gamla tiders manuella avläsning. De nya mätarna rapporterar automatiskt husets användning av fjärrvärme, timma för timma. Det har bland annat gjort att Öresundskraft kunnat utveckla en app, Kraft-o-metern, med vars hjälp kunderna kan följa sin aktuella förbrukning.

Helene Elwing framhåller de fina miljövärden som fjärrvärmen kan ståta med.

– Den värme vi levererar är till 96 procent återvunnen från flis, restvärme och avfall. Det betyder att fjärrvärmen är resurseffektiv – vi använder spill och rester, inte nya råvaror.

Mer information:
Helene Elwing, privatkundsansvarig fjärrvärme, Öresundskraft, 042-490 32 66
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, 070-418 34 35

Ämnen

Taggar

Regioner


Öresundskrafts vision ”Energi för en bättre värld, Kraft för regionen” är mer än ord. Fyra femtedelar av fjärrvärmen vi producerar kommer från restvärme, restavfall och biobränsle. Det är klok resurshushållning. Vi tillhandahåller fordonsgas för minskade utsläpp. Vi stödjer småskalig elproduktion, driver på introduktionen av elbilar, erbjuder smarta energilösningar och investerar i lokal vindkraft. Och vi utvecklar effektivare produktion och distribution av värme och el. 365 medarbetare ser till att 260.000 kunder får el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla, bredband och servicetjänster. Allt för en livskraftig Öresundsregion. http://www.oresundskraft.se.

Presskontakt

Göran Skoglund

Göran Skoglund

Presskontakt Pressansvarig 042-490 34 35

Relaterat material

Relaterade nyheter

Energi för en bättre värld

Öresundskraft. Vi är 400 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 125 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband, stadshubb för Internet of Things samt energitjänster lever vi vår vision: ”För en bättre värld". www.oresundskraft.se

Öresundskraft
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg
Sverige